나는 왜 플스4 프로(이하 프로)를 왜 구입했는가?를 자문해 보았다.


1. UHD TV를 가지고 있으니, 지금 내가 가진 컴퓨터 사양으로 불가능한 4K 게이밍을 하기 가장 저렴하고 좋은 선택이다.

2. 플레이스테이션 VR(이하 PSVR)을 가지고 있는데, PSVR의 해상도 보다도 떨어지는 그래픽을 보여주는 게임들이, 프로에 대응 하면 약간의 그래픽 향상을 기대할 수 있을 것 같다.


와 같은 생각이 들어서 였다.


그렇게 1205+1TB 플스4를 회사분에게 싸게 중고로 넘기기로 하고, 프로를 사오고야 말았다.


 

프로가 기존 플스4와 연결했을 때의 PSVR 게이밍에 큰 차이를 가져다 주는가? 에 대해서는 

해외 리뷰를 봐도 의견이 꽤나 엇갈리는 것 같았다.


CNET https://www.cnet.com/products/sony-playstation-4-pro/review/2/

In our initial testing, we didn't see any huge improvement in PSVR performance on those titles on the Pro versus the original PS4. The details of what we saw are bulleted above.

  • Battlezone (PSVR) Slight improvement in frame rate and visual fidelity, and text was easier to read in the Pro version.

  • VR Worlds (PSVR) Crisper presentation in menu room. Tough to notice differences in each of the mini games.

UploadVR http://uploadvr.com/ps4-pro-psvr-review/ Does the PS4 Pro really improve the PS VR experience?

Well, it’s a complex answer. Objectively speaking, yes, PS VR games do look better when running on a PS4 Pro. After setting them both up, side-by-side, on the same television using the same headset, I can confirm that games are noticeably sharper and crisper, especially if they have received an official patch incorporating support for PS4 Pro. Games like Battlezone and PS VR Worlds were patched ahead of time for testing, but even games like Driveclub VR, which didn’t have official Pro patches yet, looked crisper and smoother inside the headset.

Since adding Pro support is entirely up to the developers, it’s a bit of a mixed bag still. EVE: Valkyrie could arguable benefit from it the most, as the jagged edges and intense action could use the extra boost that the Pro affords, but I didn’t notice much of a difference in that one yet.

Ultimately though, most of the PS VR games are nearly identical, even if they have been patched with Pro support. No matter what spec sheet you look at, marketing material you read, or trailer you watch, at the end of the day they are all still PS4 games running on a PS4 inside of a PS VR. It won’t ever approach the same level of detail possible on a high-end gaming PC powering an HTC Vive or Oculus Rift. The PS VR is still a less powerful, but awfully capable headset — even when propped up by the additional strength of the PS4 Pro.

Does it offer marginal enhancements? Yes.

Road to VR http://www.roadtovr.com/playstation-vr-psvr-on-ps4-pro-vs-ps4-review-comparison/

Even with a side-by-side comparison it’s difficult to see any significant differences between the two. If you look very carefully at comparative screenshots, you might be able to discern an ever so slight increase in the sharpness of the reticle and other thin interface elements, but in the midst of gameplay it’s virtually unnoticeable.

We also took Batman Arkham VR, one of PSVR’s best looking titles (our review here), for a spin on the PS4 Pro. Although the game hasn’t been specifically updated for the PS4 Pro to our knowledge, it seems it may have been built with a somewhat adaptive foundation. Inside the headset the game looks ever so slightly sharper, and you may spot fewer texture pops as the game seems to be able to load high-res textures a touch faster thanks to the PS4 Pro. The most noticeable change is that Batman Arkham VR running on PS4 Pro seems to no longer use foveated rendering which, on PS4, adds significant blur to the peripheral areas of your view:


출처 : Some early PS4 Pro Reviews - impact on VR experience - reddit.com







공통적으로 나오는 이야기하는 것은 프레임레이트가 더 안정적이 되고 좀 더 또렷해진 화면, 좀 더 좋은 텍스트 가독성을 보여준다는 것인데, 이것이 유의미 한가? 아닌가? 에 대해서는 리뷰어의 판단이 갈라지는 것 같다.


나는, PSVR 게임 몇가지를 가지고 있는데 (EYE GUNJACK / DRIVECLUB VR / REZ INFINITE / VR WORLDS / 그 외 무료게임)

굳이 스크린샷이나 동영상을 찍지는 않았지만(기존 플스를 중고로 판매하기 위해 닦고 포장해 뒀다 -_-;;;) 전반적으로 위의 리뷰들하고 비슷한 느낌이었다. 

눈 앞에 있는 필터를 하나 제거한 느낌인데, 조금 더 부드럽고, 조금 더 또렷해진 느낌이다. 디테일하게 찾으시는 분은 디테일 부분에 있어서 추가된게 많다고 하시는데 그렇게 눈에 띄는 수준은 아니었다.


위의 리뷰에 대해서도 이견이 생기는 이유인데, 이러한 변화가 프로를 구입할 이유가 될 것인가? 프로로 게임을 돌리는 것이 플레이어의 경험에 유의미한 변화를 가져오는가? 하고 질문을 던졌을때 만장일치로 그렇다! 라고 이야기 할 수 없을 만큼 

변화가 미미 하다는거다.


솔직히 말하면, 프로와 PSVR을 연결해 게임을 하고서 무언가 변화되었다고 느끼는 것이 실제로 변화가 된건지, 

소위말하는 플라시보 효과인지도 의심 스럽다. 그정도로, 큰 변화가 느껴지지 않는다. 


개인적으로 레이싱 게임을 좋아해서 드라이브 클럽 VR이 패치가 되면 자동차 RPM이나 속도 게이지의 가독성이 좀 괜찮아 지지 않을까? 하는 기대를 가지고 있었는데, 조금 더 잘보이게는 되었지만, 아직도 또렷하지는 않다. 

루리웹 게임 게시판을 보면 기존 플4 유저와 프로를 구입한 유저들 간에 논쟁이 한참 벌어지고 있는데, 이러한 것의 원인은 역시 '가시적인 차이가 커보이지 않는다' 가 아닐까 생각한다. 정확하게는, 저정도의 (미미한) 차이로, 이미 기계를 보유하고 있는 마당에 추가적인 비용을 들여 프로를 또 구입해야 하는가? 에 대해 가치판단이 달라지기 때문에 문제가 생기는 것이 아닐까?


그래서, 만약에 나라면, 현 시점에서 굳이 프로를 구입할 필요는 없을 것 같다. (이미 샀지만...)


오히려 지금 시점에 프로를 구입하는 것은 미래에 나오는 게임은 어떻게든 좋게 만들어 줄꺼야. 하는 막연한 기대에 가깝다.

어쨌거나, 플스 전용 게임은 플스를 통해 플레이 할 수 밖에 없고, 비록 미미한 차이라도 어쨌거나 최상의 환경에서 게임하려면 살수밖에 없달까.  드라이브클럽을 만든 에볼루션 스튜디오는 어차피 망한 회사니 최적화니 뭐니 할 여유가 없을테고, 내년에 나온다는 그란은 좀 잘 만들어 주겠지! ... 어쨌거나 페이퍼 스팩은 더 높으니까!


또, 이미 PSVR을 구입했는데, 플스5가 나올 즈음에는 VR 기술도 더 많이 개발되었을 꺼고, 그때 즈음엔 후속 모델이 나오면서 호환이 안될 수도 있겠다는 생각도 드니, 미미한 차이일지언정 PSVR를 잘 활용하려면 언젠가는 프로를 사야되지 않겠나...

하는 생각도 들고. 그렇다.


결론 : 프로로 PSVR 게임을 하면 아주 쪼끔 뭔가 그래픽이 나아지는 것 같긴 한데 변화가 크게는 없으니, 이정도의 차이로 프로를 구입해야 하는지는 자신에게 물어보라.

2016. 11. 13. 22:58 · 즐기는것 · RSS   
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